حمید مسعودی؛ محسن نوغانی؛ حسین بهروان
چکیده
تحلیل جامعهشناختی گردشگری ازدواج در بین زوجهای جوان ایرانی هدف پژوهش حاضر است. نبود شناخت کافی از علل، فرایندها و پیامدهای این نوع گردشگری مسئلهای است که در این پژوهش دنبال میشود. رویکرد پژوهش حاضر کیفی و روش گردآوری و تحلیل دادهها نیز تحلیل مضمون است. یافتهها نشان میدهد، مهمترین نوع گردشگری ازدواج در ایران، سفر ماهعسل ...
بیشتر
تحلیل جامعهشناختی گردشگری ازدواج در بین زوجهای جوان ایرانی هدف پژوهش حاضر است. نبود شناخت کافی از علل، فرایندها و پیامدهای این نوع گردشگری مسئلهای است که در این پژوهش دنبال میشود. رویکرد پژوهش حاضر کیفی و روش گردآوری و تحلیل دادهها نیز تحلیل مضمون است. یافتهها نشان میدهد، مهمترین نوع گردشگری ازدواج در ایران، سفر ماهعسل است. این سفر به مقاصد طبیعی و مذهبی صورت میگیرد و کیفیت خدمات مناسب، متنوع و در دسترس، حمایت خانواده و انگیزههای فردی همچون نشاط، توانمندی، گریز از محدودیتها و تبلیغات عمده علت گرایش به این نوع گردشگری است. ازدواج بهعنوان یک رویداد فرهنگی امروزه به یکی از محورهای گردشگری تبدیل شده و شهرهای مهم ایران از جمله مشهد، کیش و اصفهان از یک سو و کشورهای خارجی از سوی دیگر مقصد گردشگری ازدواج هستند. سفر خانوادگی، بدون حضور اطرافیان و با هزینههای قابلتوجه بخش فرایند این نوع گردشگری را شکل میدهد. عمده پیامدهای آن نیز دریافت بازخوردهای روانی، اجتماعی و خانوادگی از یک سو و گرایش هرچه بیشتر به سفر از سوی دیگر است. پژوهش حاضر تلاش کرده است مسئله گردشگری ازدواج را از جوانب مختلف تحلیل و بررسی نماید